EQUIP PROPI      04/2014
cap_foto
Ruth Herrero
Directora d'Anàlisi i Investigació de Mercats
«La interpretació de dades serveix per a donar suport a la presa de decisions estratègiques de la Universitat»

Conèixer l'entorn competitiu i avançar-se tant a les tendències com a la competència és indispensable per a assolir amb èxit els objectius que s'han marcat en el full de ruta. El grup operatiu d'Anàlisi i Investigació de Mercats, dins de l'Àrea de Planificació Estratègica i Organització, ajuda a traçar línies estratègiques mitjançant l'estudi de les tendències existents. Tot plegat, amb la intenció d'oferir més bons serveis als estudiants i adaptar l'oferta formativa de la UOC a les necessitats reals del mercat laboral.

------------
Març de 2014 / Ángela Plaza

Quina tasca es fa des del grup operatiu d'Anàlisi d'Investigació de Mercats?

Una de les tasques més importants que duem a terme és conèixer l'entorn competitiu. Això significa analitzar el sistema universitari, la competència que puguem tenir i el mercat laboral, i també quin és el perfil de l'estudiant potencial i quines són les seves necessitats i les seves demandes. D'altra banda, també és fonamental conèixer totes les tendències que hi ha en el mercat de la formació.

Amb quin objectiu es recopila tota aquesta informació?

L'objectiu és aconseguir anticipar-nos no solament a les tendències que estan a punt d'arribar, sinó també a la nostra competència. Amb el resultat que extraiem de la interpretació de totes aquestes dades, donem suport a la presa de decisions estratègiques de la Universitat. La idea, al final, és tenir clar què és el que ens demana el mercat, tant en l'àmbit de les necessitats formatives com en el del mercat laboral, per a poder oferir el producte que doni resposta a aquesta demanda latent. Igualment, aquest coneixement del mercat ens serveix per a donar informació a l'equip de Màrqueting i a l'equip comercial per a les seves campanyes.

L'anàlisi de mercats, que permet tenir una visió que va un pas més endavant, s'ha convertit en una eina indispensable, des del punt de vista estratègic, per a una bona gestió dels recursos de la Universitat?

Absolutament. Al final el que intentem és donar suport perquè la Universitat tingui totes les eines necessàries per a prendre les decisions adequades. Disposar d'aquesta visió ens ajuda a oferir uns productes molt més ajustats a la realitat de la demanda. El fort desenvolupament que han tingut les tecnologies de la informació i el coneixement (TIC) ha fet que apareguessin al mercat professions que abans no existien. Adaptar-se a aquesta nova realitat ha estat possible gràcies a tota aquesta anàlisi prèvia.

Quines són les tendències que s'han detectat? Cap a on ens dirigim?

Ha crescut molt la formació per competències. Això es pot incloure d'una manera individual, és a dir, mitjançant la creació de formacions específiques per al desenvolupament d'unes competències concretes, però sobretot és un tipus de coneixement que s'ha incorporat d'una manera molt integrada a tots els estudis.

Quin és l'entorn de competència en què es mou la UOC?

El cas és que la UOC es mou cada cop més en un entorn més competitiu. L'inconvenient que tenim és que aquest entorn és molt diferent segons cada mercat. No és igual la competència que podem tenir en l'àmbit català que en l'àmbit espanyol o internacional. Tot i que la UOC és una universitat virtual i no té fronteres, sí que hem d'adaptar-nos a les casuístiques de cadascun dels mercats.

Amb qui competeix la UOC dins del mercat de l'ensenyament a distància?

Actualment, en tot l'Estat espanyol hi ha sis grans operadors, i la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED) s'emporta una part molt important del mercat, tot i que és un model diferent de la UOC. Aquesta universitat no és exactament una universitat en línia, però sí que disposa d'un model de formació a distància. Fa molts anys que existeix i la seva notorietat és molt elevada, no pas a Catalunya, on la UOC es destaca, sinó a Espanya, on és molt més coneguda.

En aquest context de competència, com arriba a ser d'important el fet de generar una imatge de marca per a una institució universitària com la UOC i, així, diferenciar-se de la resta?

La UNED té una imatge consolidada des de fa molts anys i la UOC és relativament nova en el mercat espanyol, tot i que ja té quinze anys. Sí que és veritat que ara han començat a aparèixer altres universitats, que operen únicament en línia, i algunes es van obrint pas d'una manera ferma.

Davant d'aquesta situació, quins són els valors que fan que la UOC es diferenciï de la resta dels competidors?

Si deixem de banda la UNED, que és un model un pèl diferent, tenim una de les millors garanties, és a dir, disposem d'un model educatiu totalment consolidat, que, a més, és conegut i que funciona. Una mostra d'això són els milers de graduats que tenim, un tant per cent molt elevat dels quals treballen i apliquen els coneixements que han adquirit a la nostra universitat. Aquesta és la millor garantia.

SABIES QUE...

El Twitter de UOC estudiant fa una mitjana de 40 piulades al mes?

+

El servei de carnets de la UOC genera una mitjana de 800 carnets d’estudiant al mes?

+

L’espai més vist de Benvinguts a la UOC és Com són les aules?