La UOC engega un blog per debatre sobre l'impacte del "Big Data" en l'educació

Nova edició dels blogs "Open Thoughts"

Quan enviem un correu electrònic o quan ens connectem a les xarxes socials estem generant una gran quantitat de dades —el que es coneix com a Big Data—, les quals tractades de forma adient amb mètodes analítics i garantint uns estàndards de privacitat, faciliten conèixer millor els nostres gustos i comportaments, possibilitant que organitzacions pugin aprofitar-les per oferir serveis cada cop més personalitzats.

Aquesta cerca de l’atenció personalitzada és ja una tendència en sectors com ara els negocis, però també està guanyant terreny en l’àmbit educatiu. Precisament, debatre amb experts internacionals sobre l’impacte del Big Data i Analytics en diversos sectors, i en l’educatiu en especial, és un dels objectius del nou blog Open Thoughts. Editat exclusivament en anglès, l’espai proposa respondre la pregunta Are Big Data & Analytics shaping a smarter society? (en català, “El Big Data i Analytics estan donant forma a una societat més intel·ligent?”) per analitzar els avantatges i inconvenients d’aquestes tecnologies.

I és que, a través dels campus virtuals, les universitats i institucions educatives poden recollir gran quantitat de dades sobre les preferències, les interaccions i les opinions dels seus estudiants. Per mitjà de tècniques conegudes com a learning analytics, “aquestes dades es poden analitzar per identificar dificultats d’aprenentatge i oferir un millor suport i orientació en el moment precís, contribuint així a millorar la qualitat del servei educatiu que s’està oferint”, tal com explica a la primera entrada Ángel A. Juan, professor dels Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació de la UOC i investigador de l’Internet Interdisciplinary Institute (IN3). L’investigador, juntament amb Julià Minguillón, també professor dels mateixos estudis i investigador de l’eLearn Center, són els impulsors del blog.

Coordinat per l’Oficina de Suport a la Recerca i la Transferència (OSRT), el blog també vol abordar les necessitats i oportunitats del Big Data i analytics en relació a l’educació en ciències i tecnologia: el que es coneix con a STEM education (Science, Technology, Engineering & Mathematics). Poden ajudar a millorar o incentivar l’educació en aquestes àrees? Permeten aquestes tècniques oferir una atenció més personalitzada als estudiants? Ens ajudaran a formar els ciutadans del futur? Aquestes són algunes de les preguntes a les quals s’intentarà donar resposta en el blog, que s’inclou en la celebració del 20è aniversari de la UOC.

La iniciativa

Open Thoughts és una iniciativa anual impulsada per l’OSRT sobre una temàtica d’R+D+I de la UOC per tal d’analitzar-la amb experts de caire internacional. La primera experiència va ser al 2012 amb un espai sobre gènere i TIC on una trentena de personalitats internacionals van respondre a la pregunta What if Steve Jobs had been a woman? (en català, "Què hagués passat si Steve Jobs hagués estat una dona?"). El segon blog de la iniciativa va sorgir el 2013 per respondre a la qüestió Ready for a smarter world? (en català, "Estem preparats per a un món tecnològicament més intel·ligent?"). L’any passat es va donar llum a How many peers does it take to change a light bulb? (en català, "Quants col·laboradors es necessiten per canviar una bombeta?") per promoure un debat sobre l’anomenada producció entre iguals.

Enllaços relacionats