IN3
26/06/2013
La presentació d'aquesta eina tindrà lloc el 27 de juny en el marc del Seminari "TIC i dolor" a l'Internet Interdisciplinary Institut (IN3) Media TIC Building

Un grup d'investigadors de l’Internet Interdisciplinary Institut (IN3) de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) ha desenvolupat un innovador programa de tractament psicològic on line pel dolor abdominal recurrent sense causa orgànica identificable. La intervenció, anomenada DARweb, està dirigida a nens i pares i s'inclou dins d'un projecte de recerca liderat per l’investigador Rubén Nieto i finançat pel programa de suport a la investigació RecerCaixa, que impulsen de forma conjunta l'Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) i l'Obra Social "la Caixa". El programa es presentarà en el marc del seminari "TIC i dolor: Intervencions basades en les TIC per a problemes de dolor", que tindrà lloc el proper 27 de juny, de 9.30h a15h a l'IN3 Media TIC Building (C/Roc Boronat, 117, Barcelona).

Tot i que no hi ha molts estudis, el dolor abdominal recurrent (DAR) és un problema de salut freqüent que s'associa a factors de caràcter psicològic i social, (estrès, problemes escolars i socials, etc.), i a Catalunya afecta, de mitjana, a un 10% dels nens de entre 9 i 15 anys. La majoria dels professionals que han de fer front a aquest problema troben difícil el tractament, perquè no disposen de recursos que els permetin oferir alguna solució que ajudi a revertir-ho o ajudar a les famílies. Segons explica el investigador del grup Psicologia, Salut i Xarxa (PSiNET) Rubén Nieto, "en aquests casos el millor que els hi pot anar a aquests nens és un tractament psicosocial, però en el nostre entorn existeixen molts pocs tractaments d’aquests tipus dirigits a nens i adolescents".

L'objectiu de DARweb és ajudar a les famílies a afrontar millor la situació per alleujar el dolor del nen i la discapacitat associada al DAR, que provoca la pèrdua d'hores d'escola , i ser una eina de prevenció secundària i complementària al tractament que els nens puguin seguir amb el seu pediatra habitual. Però per a la seva implantació, és fonamental que tant els professionals de la salut com la societat coneguin l'eina, per aquest motiu es presentarà en aquest seminari.

El desenvolupament inicial de DARweb té una durada de dos anys i inclou fer una prova pilot que està previst començar al setembre. El projecte es du a terme en col·laboració amb el IWK Health Centre de Canada i diversos professionals sanitaris. Un cop superada aquesta primera fase, l'objectiu del grup de recerca que impulsa aquest projecte és provar la intervenció en una mostra més gran a través d'un assaig clínic aleatori i valorar els seus efectes a curt, mig i llarg termini. Si els resultats són bons, la idea es que els mateixos professionals sanitaris puguin recomanar-la als seus pacients i que es pugui seguir des del domicili, sense cost pels seus usuaris. A llarg termini, la intenció dels investigadors és adaptar els continguts que estan elaborant per altres problemes de dolor a fi d'oferir aquest tipus de tractament psicològic i psicosocial a d'altres nens i adults amb problemes de dolor.

El dolor crònic és un problema freqüent en la nostra societat, però l'accés a intervencions per als problemes de dolor no sempre es fàcil, ja que els recursos disponibles són limitats, i els centres i professionals especialitzats són escassos. En aquest context, les TICs poden facilitar l'accés i la forma en què es pot intervenir, un tema que serà objecte de reflexió i debat al. seminari "TIC i dolor", en què a més del programa DARweb es donaran a conèixer altres iniciatives que s'han dut a terme en aquest àmbit.

RecerCaixa és un programa d’impuls a la recerca científica d'excel·lència a Catalunya promogut conjuntament per l'Obra Social "al Caixa" i l'Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP). El programa pretén apropar la ciència i el procés d'investigació a la ciutadania, fent-la partícip dels avenços i dels beneficis socials que comporta. Des que es va posar en marxa la primera convocatòria al 2010, s'han presentat 1.123 sol·licituds de 120 institucions. Actualment, ja són 68 els projectes que s'estan desenvolupant gràcies a aquest programa dins de les dues gran àrees que comprén: ciències socials i humanitats, i ciències de la salut.

Enllaços relacionats