"Viu la recerca i la innovació a la UOC"

Viu la recerca i la innovació a la UOC
23/11/2012
Nou portal amb visualitzacions gràfiques i interactives de l'activitat d'R+D+I

Us convidem a visitar http://visual.rdi.uoc.edu/. Aquesta és la nova finestra virtual que la Universitat Oberta Catalunya obre per donar visibilitat a la seva activitat de recerca i innovació. Aquest nou portal està format per una sèrie de visualitzacions dissenyades segons les actuals tendències gràfiques. Vídeos, infografies, jocs i aplicacions composen els continguts del web a través dels quals és possible conèixer de forma ràpida i entenedora què és el que s'està fent en matèria d'R+D+I a la UOC. La Universitat anirà enriquint aquest web per tal de poder explicar de forma il·lustrativa els detalls dels resultats de la seva activitat d'R+D+I.

Les empreses catalanes en l'Estat Espanyol i en el món
Què representen les exportacions catalanes dins del total espanyol? Quins territoris són els principals mercats de les empreses catalanes? Quines llengües fan servir les empreses catalanes a l'estranger? Aquestes són algunes de les qüestions que es poden resoldre accedint a la visualització interactiva creada a partir dels resultats de l'estudi sobre el multilingüisme a les empreses catalanes elaborat per la Càtedra de Multilingüisme Linguamón de la UOC.

Aquesta aplicació dinàmica permet esbrinar la realitat lingüística de les empreses catalanes, el pes de les empreses catalanes sobre el total de l'Estat i la seva internacionalització.

Rutes de repartiment òptimes
A través del joc interactiu Algor es vol fer conèixer un algorisme desenvolupat a la UOC que minimitza el temps utilitzat per una flota de vehicles amb certes capacitats de càrrega en servir a un conjunt de clients d'una zona determinada. De fet, el joc permet a l'usuari competir amb l'algorisme i comprovar la seva eficàcia en l'establiment de rutes.

Aquest treball, publicat en diverses revistes científiques internacionals, ha travessat la barrera acadèmica i, actualment, s'està aplicant a la resolució de problemes d'algunes PIMES a Espanya, millorant notablement la seva logística.

L'algorisme ha estat desenvolupat pel grup d'R+D+i HAROSA (Hybrid Algorithms For Solving Realistic Routing, Scheduling And Availability Problems), adscrit a l'Interdisciplinary Internet Institut (IN3) de la UOC. L'aplicació creada és el resultat de combinar un algorisme constructiu amb tècniques de simulació.

HAROSA és l'origen de l'ICSO (Internet Computing and Systems Optimization),programa d'R+D+i de l'IN3.

Els adolescents, la salut i les TIC
Què preocupa als adolescents respecte a la seva salut? Quines preocupacions? Com s'informen els adolescents sobre diferents temes relacionats amb la salut? Quin paper hi juga Internet? Aquestes són algunes de les qüestions que es responen a la infografia sobre l'estudi Adolescents en Xarxa que ha desenvolupat el grup de recerca en Psicologia, Salut i Xarxa (PSiNET) de l'IN3.

A l'infogràfic s'explica que molts adolescents es mostren reticents a demanar ajuda per temes relacionats amb la seva salut, especialment perquè no confien en la confidencialitat i l'anonimat dels serveis formals de salut, senten vergonya, incomoditat o por de discutir els seus problemes més íntims amb desconeguts. A més, l'estudi conclou que els adolescents creuen que ningú els pot ajudar, o pensen que poden resoldre els seus problemes per sí mateixos. Tenint en compte aquests motius, no és sorprenent que més del 50% dels adolescents busquin informació sobre salut a Internet.

Desenvolupament d'aplicacions per millorar l'ensenyament en línia
El web "Viu la recerca i la innovació de la UOC" també recull a través d'aquest vídeo quines són les aplicacions i els projectes més innovadors de l'Àrea de Tecnologia Educativa (ATE) de la UOC en l'àmbit de l'aprenentatge a distància.

Eines d'aprenentatge, per crear comunitat, per dispositius mòbils, són algunes de les creacions desenvolupades per l'ATE. Entre les aplicacions creades estan l'Speak Apps, que facilita una plataforma, eines en línia i metodologies pedagògiques per millorar les habilitats orals quan s'aprèn un idioma, o el PAC Plagi, un servei en línia que permet detectar treballs plagiats, entre d'altres. També hi ha iniciatives com el Projecte SOC, un espai d'aprenentatge virtual per al Servei d'Ocupació de Catalunya (SOC) per facilitar la reincorporació laboral.

Enllaços relacionats