16/10/24 · Institucional

Prop de 600 persones cursaran una microcredencial a la UOC aquest curs

D'aquestes, més de la meitat s'han matriculat a les altres novetats formatives de la Universitat en el seu trentè aniversari: l'Escola de Programació i el UOC Skills Lab

Una de les grans novetats formatives de la UOC en el seu trentè aniversari són les microcredencials, unes formacions de curta durada que ofereixen a la ciutadania una via per desenvolupar i acreditar competències professionals i compartir-les amb ocupadors mitjançant el currículum o les xarxes socials. Són la gran aposta formativa de la Universitat per promoure l'ocupabilitat, i prop de 600 persones començaran avui, 16 d’octubre, una de les 64 microcredencials. D'aquestes, més de la meitat s'han matriculat a les altres novetats formatives de la Universitat: 175 a l'Escola de Programació i 142 al UOC Skills Lab per fer formació d'habilitats toves (soft skills). Aquests cursos breus també se certifiquen amb una microcredencial.

Les microcredencials més sol·licitades han estat la de Programació en Python, Mediació, Programació en JavaScript, Protecció de la Infància i l'Adolescència contra la Violència, Intel·ligència Artificial Generativa i la seva Aplicació en l'Educació i Intel·ligència Emocional, nivell B1 (nivell intermedi).

Les microcredencials són certificacions que validen els resultats de l'aprenentatge obtinguts en experiències formatives de curta durada, de fins a 6 crèdits, com ara un curs o un seminari breus. Estan especialment dissenyades per acreditar competències professionals, que a partir de certificacions digitals proporcionen tota la informació necessària per demostrar el desenvolupament d'aquestes competències i alhora les poden compartir amb ocupadors mitjançant el currículum o les xarxes socials, com ara LinkedIn, entre d'altres.

Aquestes formacions de curta durada permeten desenvolupar competències clau amb l'objectiu de millorar l'ocupabilitat, formar-se o actualitzar-se en perfils professionals de futur (reskilling i upskilling), o bé d'adquirir habilitats en relació amb els reptes actuals i futurs de la societat, ja sigui en la transició digital, la transició ecològica o altres reptes socials com l'envelliment, la migració i els refugiats o l'accés a l'educació.

“Aquestes formacions de curta durada permeten desenvolupar competències clau amb l'objectiu de millorar l'ocupabilitat”

175 persones matriculades a la nova Escola de Programació de la UOC

L'Escola de Programació de la UOC posa la programació a l'abast de qualsevol persona i la fa més fàcil i accessible per a tothom. Enguany, arrenca amb 175 persones matriculades, 25 de les quals són dones becades per NTT DATA i la UOC per cursar aquesta formació.

Aquesta iniciativa neix per acostar la programació a tots els àmbits del coneixement. "En l'era digital, la demanda de professionals amb coneixements de programació ha anat creixent de manera constant, i la possible manca de professionals capacitats en aquest àmbit s'ha identificat com un risc important per a la competitivitat d'un país i el seu sector empresarial", destaca Carlos Casado, professor dels Estudis d'Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació i coordinador de l'Escola de Programació.

"Avui dia, la programació pot ser una eina molt útil en branques tan diferents com l'economia o la medicina, per posar-ne un exemple. Encara que ens podem quedar amb la idea que en qualsevol enginyeria la programació serà una eina necessària, en realitat pot tenir importància en gairebé qualsevol branca del saber", indica Casado.

Més de 140 persones matriculades al UOC Skills Lab, la nova oferta de cursos en habilitats toves

142 estudiants comencen aquest semestre un curs al UOC Skills Lab, el primer centre d'habilitats toves estructurat per nivells que permet practicar i desenvolupar habilitats cada vegada més importants en entorns professionals, com la intel·ligència emocional, la creativitat o la gestió del canvi.

Les soft skills no només milloren l'eficiència operativa d'una empresa, sinó que també fomenten un entorn de treball col·laboratiu i dinàmic. Les habilitats humanes, com la capacitat de lideratge i l'empatia, són les que distingeixen els professionals que poden adaptar-se i prosperar en aquest nou panorama empresarial.

30è aniversari de la UOC

La nova oferta de microcredencials, l'Escola de Programació i el UOC Skills Lab arrenquen en el trentè aniversari de la Universitat Oberta de Catalunya. Precisament, coincidint amb l'acte d'inauguració del curs del sistema universitari català, que va acollir la UOC el 3 d'octubre, el president de la Generalitat de Catalunya, Salvador Illa, va felicitar la UOC per les tres dècades de vida i va destacar que "l'evolució de la UOC en aquests 30 anys ha estat vertiginosa". Illa va afegir que, tot i els canvis tecnològics i el pas del temps des que es va crear, "la missió fundacional de la UOC és més vigent avui que mai".

El tret de sortida dels 30 anys va ser la lliçó inaugural titulada Educar el futur, una conversa entre els doctors Salvador Macip, director dels Estudis de Ciències de la Salut, i Eulàlia Hernández, professora dels Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació, que va tenir lloc en aquell mateix acte.

Al llarg d'aquests 30 anys, explica la rectora Àngels Fitó, "hem treballat per ser referents en la generació, el reconeixement i l'intercanvi de coneixement complex i rellevant, ens hem adaptat a un context en moviment, hem integrat les oportunitats tecnològiques i hem mantingut línies de diàleg i col·laboració constants amb la resta d'actors". En paraules de la rectora, "la UOC ha fet del mandat públic senyal i guia".

Veure més sobre Institucional