13/2/24 · Institucional

La UOC premia recerques i treballs sobre gènere

Els guardons formen part de l'àmplia estratègia de sensibilització sobre perspectiva de gènere que es duu a terme a la Universitat
Sis noies amb un premi a les mans

Els premis volen fomentar la igualtat d'oportunitats i eliminar les desigualtats de gènere en ciència i tecnologia.

El 16 de febrer la Universitat Oberta de Catalunya celebrarà la gala de lliurament del Premi Cecilia Castaño a la recerca sobre desigualtats de gènere en ciència i tecnologia (STEM), els Premis als millors treballs finals amb perspectiva de gènere i els Premis Equit@T de vídeo en l'àmbit de gènere i tecnologia. La UOC se sumarà així a les moltes iniciatives que neixen amb motiu del Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència, que se celebra cada 11 de febrer. La gala tindrà lloc al campus UOC de Barcelona a les 15.30 h i és oberta a la comunitat acadèmica, l'estudiantat, el professorat i totes aquelles persones interessades en la reducció de les desigualtats de gènere per assolir la igualtat d'oportunitats en la ciència, la innovació i tots els àmbits relacionats amb les disciplines STEM.

El Premi Cecilia Castaño, els Premis als millors treballs finals amb perspectiva de gènere i els Premis Equit@T han estat impulsats a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) amb l'objectiu de fomentar la igualtat d'oportunitats i eliminar les desigualtats de gènere en ciència i tecnologia, reduir la bretxa de gènere que es produeix en l'elecció d'estudis STEM (acrònim en anglès de ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques), visibilitzar les contribucions de les dones en els diferents àmbits del saber i incorporar la perspectiva de gènere en la investigació i la docència.

Durant la gala s'entregaran els premis als treballs guanyadors de l'última edició de les tres convocatòries. Amb aquesta iniciativa, la UOC se suma a la celebració del Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència i reconeix el paper clau que exerceixen les dones en la comunitat científica i tecnològica. També se suma a la promoció de l'accés de les nenes i les dones a l'educació i la recerca en àrees STEM, i posa el focus en les grans desigualtats de gènere que hi ha en aquests àmbits.

Premi Cecilia Castaño

Per segon any consecutiu, el grup de recerca Gènere i TIC (GenTIC) de l'IN3 ha impulsat el Premi Cecilia Castaño per promoure la igualtat de gènere en l'àmbit de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) i en el més ampli de la ciència i la tecnologia (STEM). La convocatòria premia treballs de recerca, en qualsevol disciplina acadèmica, que abordin l'estudi de les desigualtats de gènere en la ciència i la tecnologia i que aportin coneixement rellevant sobre la participació de les dones en aquests àmbits.

En aquesta segona edició hi ha dues modalitats: premi a la millor tesi doctoral o article acadèmic vinculat a resultats de tesi doctoral, dotat amb 2.400 euros, i premi al millor treball final de màster (TFM) o article acadèmic vinculat a resultats de TFM, dotat amb 600 euros. Com a resultat de l'avaluació per part del jurat, les persones guanyadores són:

●      Cristina Miralles Cardona, premi a la millor tesi doctoral o article vinculat per "Estudio exploratorio de las percepciones, competencias y actitudes de docentes en formación hacia la igualdad de género".

●      Cristina Delgado Bonet, premi al millor TFM o article vinculat per "Un acercamiento al estudio de la brecha de género en el sector tecnológico de la provincia de Barcelona".

“La UOC se suma a la celebració del Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència i reconeix el paper clau que exerceixen les dones en la comunitat científica i tecnològica”

Premis als millors treballs finals amb perspectiva de gènere

Amb l'objectiu d'incentivar i promoure la incorporació de la perspectiva de gènere a la recerca i la docència universitària, la Unitat d'Igualtat convoca els Premis TF amb perspectiva de gènere, amb la participació de 100 treballs finals de grau i 80 treballs finals de màster. Cada modalitat està dotada amb 1.000 euros. Enguany, les guanyadores són:

●      Sara Jiménez Fernández, pel TFM "Más allá de la naturaleza: hacia una ecología queer no humana".

●      Verónica Lezana Gil, pel TFM "Aproximación a la salud sexual femenina desde una perspectiva DCU poniendo las necesidades de la mujer en el centro de la investigación".

●      Mercè Pascual Oroñez, pel TFG "El context escolar com a generador de contradiccions en la construcció identitària de les adolescents catalanes filles de migrants del Marroc. L'acompanyament des de l'Educació Social".

Premis Equit@t

Els Estudis d'Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació celebren la segona edició dels premis internacionals Equit@T de vídeo en l'àmbit de gènere i tecnologia. Des de la Universitat es vol promoure l'empoderament de les noies joves en l'àmbit científic i tècnic i incrementar la presència de les dones en l'àmbit de l'estudi de les TIC, que ara és només del 10 %.

Es premien dues categories:

Per a estudiants de secundària, amb les modalitats de:

• Millor vídeo sobre l'àmbit de gènere i TIC.
  • Millor vídeo de divulgació científica.

Per a professionals:

• Millor vídeo sobre l'àmbit de gènere i TIC.

Comunicat de la Comissió Dones i Ciència amb motiu de l’11 de febrer, Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència

Veure més sobre Institucional