15/5/24 · Salut

El cas d'èxit d'El Meu Quiròfan: de treball final a l'Hospital de Bellvitge

L'aplicació web El Meu Quiròfan s'ha dissenyat per millorar l'experiència de pacients i familiars en un procés quirúrgic

El projecte es va gestar en el màster universitari de Salut Digital (E-health) i va rebre un premi de l'eHealth Center

L'aplicació El Meu Quiròfan està integrada a l'app general de l'hospita i proporciona informació específica sobre la cirurgia, el preoperatori i la recuperació (Imatge: UOC)

Des del juliol passat, l'Hospital Universitari de Bellvitge (HUB) ha implementat amb èxit l'aplicació web El Meu Quiròfan, una eina digital dissenyada per millorar l'experiència dels pacients i els seus familiars durant el procés quirúrgic.

La impulsora d'aquesta aplicació és la metgessa Esther Méndez, anestesiòloga de l'HUB i alumni del màster universitari de Salut Digital (E-health) de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). De fet, El Meu Quiròfan va néixer com a resultat del seu treball final de màster i l'any 2020 va guanyar la primera convocatòria de l'ajut De la Idea al Projecte, de l'eHealth Center de la UOC. Aquest ajut incloïa una dotació econòmica i mentoria per al desenvolupament del projecte. A més, també va rebre l'ajut de la convocatòria PECT Innovation Call 2021, de l'Institut d'Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL), amb finançament de la Unió Europea.

Es tracta d'un cas d'èxit a la UOC perquè "aconsegueix arribar a l'objectiu final del màster universitari de Salut Digital (E-health), que és tenir un impacte social que reverteixi directament en la ciutadania", indica Carme Carrion, sotsdirectora de recerca dels Estudis de Ciències de la Salut i investigadora de l'eHealth Center.

Segons Méndez, les persones que s'han de sotmetre a una intervenció quirúrgica assisteixen a visites preoperatòries en les quals se'ls dona informació rellevant per al seu procés, però els nervis del moment provoquen que només retinguin com a màxim un 20 % de totes aquestes indicacions. L'objectiu de Méndez era "agrupar tota aquesta informació en una aplicació web perquè el pacient la pogués consultar tranquil·lament des de casa".

“L'app El Meu Quiròfan és un exemple de recerca translacional, que té en compte els usuaris que l'han de fer servir i els posa al centre”

L'aplicació web El Meu Quiròfan està integrada a l'app general de l'hospital, El Meu HUB, i proporciona informació específica sobre la cirurgia, el preoperatori i la recuperació, amb l'objectiu de fer la vida més fàcil als pacients i ajudar-los a prendre decisions informades sobre el seu propi procés. El Meu Quiròfan ha estat cocreada entre professionals de la salut i pacients.

Una trobada a la UOC per donar a conèixer el projecte

Per donar a conèixer el procés de desenvolupament del projecte i l'impacte que ha tingut, l'eHealth Center i l'HUB han coorganitzat un acte especial: el seminari eHealth Talks. Cocreació en salut digital: el cas d'èxit d'El Meu Quiròfan. Millorant l'experiència del pacient a l'Hospital Universitari de Bellvitge. La jornada tindrà lloc el proper 15 de maig a les 15.00 hores (CEST) al Hub Interdisciplinari de Recerca i Innovació de la Universitat Oberta de Catalunya.

Enllaç relacionat: Professionals de l’Hospital de Bellvitge exposen el cas d’èxit d’El Meu Quiròfan i El Meu HUB a la UOC

Impulsant recerca amb impacte social

Segons la directora de l'eHealth Center, Marta Aymerich, "des de l'eHealth Center tenim la visió de canviar el paradigma de salut posant les persones al centre. El Meu Quiròfan és un exemple de recerca translacional, que té en compte els usuaris que l'han de fer servir i els posa al centre".

A través d'aquestes convocatòries d'ajuts De la Idea al Projecte, l'eHealth Center de la UOC impulsa projectes innovadors, com l'aplicació web El Meu Quiròfan, a fi de fomentar la transferència i l'intercanvi del coneixement entre la universitat i el sistema de salut. Amb aquest, ja són set els projectes de salut digital que s'han promogut amb aquest ajut.

UOC R&I

La recerca i innovació (R+I) de la UOC contribueix a solucionar els reptes a què s'enfronten les societats globals del segle XXI mitjançant l'estudi de la interacció de la tecnologia i les ciències humanes i socials, amb un focus específic en la societat xarxa, l'aprenentatge en línia i la salut digital.

Els més de 500 investigadors i investigadores i més de 50 grups de recerca s'articulen entorn dels set estudis de la UOC, un programa de recerca en aprenentatge en línia (e-learning research) i dos centres de recerca: l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3) i l'eHealth Center (eHC).

A més, la Universitat impulsa la innovació en l'aprenentatge digital mitjançant l'eLearning Innovation Center (eLinC), i la transferència de coneixement i l'emprenedoria de la comunitat UOC amb la plataforma Hubbik.

Els objectius de l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides i el coneixement obert són eixos estratègics de la docència, la recerca i la innovació de la UOC. Més informació: research.uoc.edu.

Experts UOC

Veure més sobre Salut