18/10/23 · Educació

La UOC vol millorar les competències del professorat per desenvolupar recursos educatius digitals

En el projecte europeu Empower Digi Teach hi treballen cinc institucions d'educació superior motivades per l'augment ràpid de la digitalització, sobretot des de la pandèmia de la COVID-19
logotips de les institucions europees participants

Cinc institucions europees impulsen el projecte Erasmus + "Empower Digi Teach"

La Universitat Oberta de Catalunya (UOC), juntament amb un conjunt de quatre institucions europees més —Universitat de Dokuz Eylul (Turquia), Universitat del Minho (Portugal), Universitat de Kastamonu (Turquia) i Centrul Pentru Promovarea Invatatarii Permanente Timisoara Asociatia (Romania)—, participa en el projecte europeu Erasmus+ Empowering Digital Competences of Teachers with Designing Digital Learning Materials Through Gamification (Empower Digi Teach), fins al 2025.

L'objectiu del projecte és millorar les competències del professorat en el desenvolupament de recursos efectius i innovadors, tasca de vital importància en un entorn cada cop més digitalitzat. A més a més, diversos estudis han conclòs que en l'àmbit educatiu els estudiants han percebut la manca de competències digitals en el professorat, un aspecte en què aquest projecte en què participa la UOC vol incidir.

Segons un estudi d'Eurydice del 2021, més del 53 % dels professors dels països de l'OCDE utilitzen les tecnologies digitals en treballs i projectes de classe. Informes internacionals de l'OCDE i TALIS publicats el 2020 concloïen que els professors no estaven ben preparats per integrar la tecnologia en l'aprenentatge i no tenien la possibilitat de desenvolupar recursos d'aprenentatge digitals per integrar-los en l'ensenyament.

Les competències digitals, l'àrea de millora més important

Aquesta mancança també és percebuda pels estudiants. Per exemple, una enquesta de la Comissió Europea del 2020 va concloure que els estudiants d'educació superior de tota la Unió Europea (UE) consideren que els cursos en línia són massa semblants al format presencial, de manera que per ells les habilitats i les competències digitals són percebudes com l'àrea de millora més important. Així, un dels objectius del projecte és contribuir a la millora de la qualitat educativa posant-se al servei dels professors en el repte de crear i integrar materials digitals en l'aprenentatge.

Per part de la UOC, en el projecte participen Sílvia Alcaraz Domínguez i Elena Barberà, especialitzades en recerca en aprenentatge virtual (e-learning) i investigadores dels Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació de la UOC. Alcaraz Domínguez comenta que la iniciativa pretén precisament "millorar la competència digital docent, concretament la relacionada amb la creació de recursos didàctics digitals". I afegeix: "Hem escollit fer-ho mitjançant un entorn d'aprenentatge virtual ludificat, que considerem innovador i, per tant, motivador per al professorat participant."

Així mateix, el projecte crearà pràctiques d'aprenentatge i ensenyament efectives de manera col·laborativa entre els professors participants i els investigadors del projecte. En aquest sentit, un dels aspectes importants del projecte és introduir les estratègies de ludificació i les eines digitals per tal de complementar els materials didàctics.

Les investigadores de la UOC, tot i tenir una implicació en totes les parts del projecte, lideren la part de disseny i desenvolupament dels continguts d'un entorn virtual d'aprenentatge per als docents. "Aquests continguts estaran en diferents formats —text, vídeo, lectures i altres— i integrats en el sistema de ludificació per oferir una experiència d'aprenentatge dinàmica i significativa", explica Alcaraz Domínguez.

Innovar en les formes d'ensenyar i aprendre, incloent-hi la ludificació

El grup d'investigadors i el professorat que participa en el projecte treballaran en col·laboració promovent una cultura de comunitat d'aprenentatge, en què es pugui innovar, implementar, modificar i reflexionar sobre les pràctiques docents. Aquest procés els ha d'ajudar a buscar alternatives innovadores en les formes d'ensenyar i aprendre, tenint en compte la ludificació.

Al final del projecte, els promotors esperen contribuir en el desenvolupament de les capacitats digitals i la resiliència dels professors i que els ajudi en la seva activitat docent. Dels resultats del projecte se n'espera fer activitats de difusió per compartir el coneixement i ampliar l'impacte del projecte a altres educadors.

Aquesta recerca de la UOC beneficia l'objectiu de desenvolupament sostenible (ODS) 4, educació de qualitat.

Contacte per a premsa

Sònia Armengou Casanovas
sarmengouc@uoc.edu

UOC R&I

La recerca i innovació (R+I) de la UOC contribueix a solucionar els reptes a què s'enfronten les societats globals del segle XXI mitjançant l'estudi de la interacció de la tecnologia i les ciències humanes i socials, amb un focus específic en la societat xarxa, l'aprenentatge en línia i la salut digital.

Els més de 500 investigadors i investigadores i més de 50 grups de recerca s'articulen entorn dels set estudis de la UOC, un programa de recerca en aprenentatge en línia (e-learning research) i dos centres de recerca: l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3) i l'eHealth Center (eHC).

A més, la Universitat impulsa la innovació en l'aprenentatge digital mitjançant l'eLearning Innovation Center (eLinC), i la transferència de coneixement i l'emprenedoria de la comunitat UOC amb la plataforma Hubbik.

Els objectius de l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides i el coneixement obert són eixos estratègics de la docència, la recerca i la innovació de la UOC. Més informació: research.uoc.edu.

Experts UOC

Veure més sobre Educació