11/10/23 · Institucional

La filòsofa Marina Garcés i l'investigador Andreas Kaltenbrunner obriran el 29è. curs de la UOC amb una lliçó inaugural sobre la IA

El curs engega amb més de 66.600 matrícules de graus i màsters universitaris
Els experts reflexionaran sobre com canviarà la nostra vida amb l'arribada de la IA. (Foto UOC)

La UOC enceta el 29è. curs amb una lliçó inaugural que girarà entorn d'una de les eines més poderoses del nostre present: la intel·ligència artificial (IA). En la lliçó d'enguany, titulada "Repensar la intel·ligència per repensar-nos. La irrupció de les IA generatives ens dona l'oportunitat de repensar-nos i entendre què ens defineix com a espècie", Marina Garcés, filòsofa i professora dels Estudis d'Arts i Humanitats, i Andreas Kaltenbrunner, investigador líder del grup AI and Data for Society (AID4So), conversaran sobre les implicacions de la IA. L'acte, que tindrà lloc el 18 d'octubre a les 11 h (CEST) al campus UOC i que es podrà seguir en línia a través de YouTube i LinkedIn, comptarà amb el conseller de Recerca i Universitats, Joaquim Nadal.

Com canviarà la nostra vida amb l'arribada de la IA? Com influiran les tecnologies d'IA en la docència? Podem demanar a un algoritme creat per IA que no tingui biaix? Com pot fer canviar la IA el que ens defineix com a espècie? Són algunes reflexions entorn de les quals girarà la lliçó inaugural. Conduirà la conversa Sílvia Sivera, directora de l'eLearning Innovation Center, que farà de mestra de cerimònia.

Andreas Kaltenbrunner investiga el costat més humà de l'aplicació de la IA i analitza la tecnologia posant l'ésser humà al centre. Després de passar per diferents centres tecnològics i de recerca europeus, enguany ha arribat a la UOC per liderar el nou grup de l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3): AI and Data for Society (AID4So). Aquest grup se centrarà, d'una banda, en el desenvolupament de nous mètodes d'IA, aprenentatge automàtic i analítica de dades massives, i, de l'altra, en la cerca d'aplicacions per fer recerca en àmbits com les ciències socials i les humanitats digitals.

Marina Garcés és filòsofa i dirigeix el màster universitari de Filosofia per als Reptes Contemporanis de la UOC. També dirigeix MUSSOL, el grup de recerca que vol fer de la filosofia una eina de trobada, d'interlocució i de compromís amb els problemes comuns del nostre temps. Garcés també és membre del claustre acadèmic del Programa d'Estudis Independents del MACBA, directora de l'Aula Oberta de l'Institut d'Humanitats de Barcelona (CCCB), Premi Ciutat de Barcelona d'Assaig 2018 i autora de nombroses obres sobre filosofia contemporània (llibres i articles).

On i quan?

L'acte institucional que inaugurarà el curs 2023-2024 tindrà lloc el dimecres 18 d'octubre de 2023, a les 11 h (CEST), al nou auditori de l'edifici U del campus UOC. A més de la conversa, en l'acte hi participarà el conseller de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya, Joaquim Nadal. També hi assistiran el president del Patronat, Pere Vallès, i la rectora de la UOC, Àngels Fitó, que donarà el tret de sortida al 29è. curs de la Universitat.

L'acte es durà a terme de manera presencial i caldrà haver-s'hi inscrit prèviament per poder-hi assistir. També es retransmetrà en línia a través de YouTube i LinkedIn.

Les darreres lliçons inaugurals

La lliçó inaugural és l'acte institucional que inaugura oficialment l'any acadèmic a la UOC. Els darrers anys, diverses personalitats destacades s'han encarregat d'oferir aquestes lliçons magistrals, que han versat sobre alguna de les línies d'expertesa i coneixement de la UOC. El curs 2022-2023, la lliçó inaugural va anar a càrrec del president de l'Associació d'Universitats Europees, Michael Murphy, que va parlar sobre "Universitats sense murs. L'adaptació al canvi a Europa". Anteriorment, per al tret de sortida del curs 2021-2022, Francesca Bria, experta i assessora en polítiques digitals i tecnologies de la informació, va impartir la ponència "Un pacte verd digital per a la sobirania tecnològica d'Europa". I el curs 2020-2021, el professor d'Enginyeria Mecànica i vicepresident d'Aprenentatge Obert de l'Institut de Tecnologia de Massachusetts (MIT), Sanjay Sarma, va oferir una lliçó que responia al títol "Quin és el futur de l'educació?".

La UOC enceta el 29è. curs amb més de 66.600 matrícules

La lliçó inaugural d'enguany també marca l'inici de les classes d'un curs en què la UOC ha batut rècords: més de 66.600 matrícules dels títols oficials, i amb la matrícula encara oberta per a un bon nombre de màsters universitaris. Pel que fa als graus, que van començar la docència el 27 de setembre, la UOC té 47.993 matrícules. El grau de Psicologia és el que té més demanda, seguit dels graus d'Enginyeria Informàtica, de Dret i d'Administració i Direcció d'Empreses, que superen les 1.000 matrícules cadascun, i el d'Educació Social, amb prop de 800. Pel que fa als màsters universitaris, les matrícules (no definitives, perquè el període per matricular-se d'alguns títols encara està obert) augmenten fins a 18.518. En aquest cas, el màster universitari d'Advocacia i Procura és el més popular, seguit del de Formació de Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d'Idiomes i el d'Educació i TIC (E-learning). Els màsters universitaris comencen la docència en dos moments diferents: uns van començar el 27 de setembre, mentre que uns altres ho faran el 18 d'octubre.

Veure més sobre Institucional