11/10/23 · Recerca

Els sistemes alimentaris europeus, en el punt de mira de la UOC

El grup de recerca FoodLab participa en PLAN'EAT, un projecte Horitzó Europa per millorar la dieta dels europeus i fer-la més sostenible
La dieta occidental d'avui, amb més carn vermella i ultraprocessats, és menys saludable i més perjudicial per al planeta
Els investigadors han iniciat una enquesta per a persones d'entre 40 i 85 anys de Catalunya sobre la percepció de l'entorn alimentari i els hàbits de consum d'aliments
PLAN'EAT comprèn investigadors d'onze països que es proposen avaluar nou sistemes ecoagroalimentaris d'Europa. (Imatge: Edgar Castrejon, Unsplash)

La producció i el consum d'aliments representen una tercera part de la petjada ecològica europea. Per evitar les conseqüències catastròfiques del canvi climàtic, és vital transformar els sistemes alimentaris perquè siguin més sostenibles i saludables per a les persones. Amb aquest objectiu final treballa el grup de recerca FoodLab, dels Estudis de Ciències de la Salut de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) a través de PLAN'EAT, un projecte Horitzó Europa de quatre anys de durada que finalitzarà el 2026. Liderat pel CREA (Council for Agricultural Research) d'Itàlia, el grup investigador dels onze països involucrats es proposa avaluar els sistemes ecoagroalimentaris de nou països europeus. Els socis de PLAN'EAT s'han trobat a la UOC el 9 i 10 d'octubre per compartir els avenços fets fins ara i planificar els passos següents.

"La dieta occidental ha anat guanyant terreny les darreres dècades, sobretot entre la població més jove. Això comporta un desplaçament d'aliments com la verdura, la fruita o els cereals per altres d'origen animal com la carn vermella; l'augment de sucres simples, com els afegits als aliments, begudes ensucrades i refrescs, i l'augment de productes que porten més sucre, sal i greix, com els ultraprocessats", explica la investigadora de FoodLab Iris Blázquez, tècnica del projecte i estudiant de doctorat de la UOC en el programa de Salut i Psicologia.

La tasca dels investigadors del laboratori de la UOC se centra a analitzar els patrons alimentaris de ciutadans d'entre 40 i 85 anys de Catalunya amb l'objectiu de detectar les barreres i els facilitadors necessaris per anar cap a comportaments alimentaris que promoguin la sostenibilitat i un impacte positiu en la salut.

Amb els resultats es dissenyaran intervencions per millorar la dieta, és a dir, consumir menys carn vermella i ultraprocessats, augmentar el consum de fruita, verdura i llegums, i millorar les activitats culinàries. "Ens centrarem en aquest grup d'edat perquè representa moments vitals diferents, com la vida laboral activa, però també la transició a la jubilació. La franja d'edat de més de 65 anys ens interessa especialment perquè comprèn més d'un 19 % de la població a Catalunya", explica Blázquez.

Aquesta feina es duu a terme a través dels living labs —ecosistemes d'innovació oberts i centrats en l'usuari—; en total, PLAN'EAT ha integrat nou living labs, que treballaran en coordinació amb Itàlia, Suècia, França, Grècia, Irlanda, Alemanya, Hongria i Polònia.

Quin és l'impacte real de l'alimentació?

La recerca es planteja a partir d'un enfocament participatiu a través d'enquestes i entrevistes a diferents actors del sistema agroalimentari dels nou països analitzats, a més de grups de discussió. Els investigadors utilitzen el true cost accounting (TCA), un nou enfocament per analitzar de manera holística l'impacte dels sistemes alimentaris —que inclou la perspectiva econòmica, ambiental i de la salut— amb l'objectiu d'identificar tots els costos reals de l'alimentació.

Una vegada acabada la recerca, els investigadors de PLAN'EAT dissenyaran intervencions per a contextos i grups de població específics, a més d'eines educatives innovadores per ajudar els professionals a motivar el canvi cap a estils de vida més saludables i amb menys impacte ambiental. Totes les intervencions, afirma la investigadora, s'ajustaran a contextos socioculturals i geogràfics concrets.

Enquesta a Catalunya

Els investigadors de FoodLab han iniciat una enquesta per a persones d'entre 40 i 85 anys de Catalunya per conèixer la seva percepció de l'entorn alimentari i els hàbits de consum d'aliments. Per a més informació, o si es té interès a col·laborar en altres activitats del projecte PLAN'EAT, cal contactar amb FoodLab pel correu electrònic planeat@uoc.edu, o omplir el formulari següent: https://forms.gle/sxVtvNYRmYJwK5dt9.

Aquesta recerca de la UOC contribueix als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) 3, salut i benestar i 13 acció pel clima.

Contacte per a premsa

Sònia Armengou Casanovas
sarmengouc@uoc.edu

UOC R&I

La recerca i innovació (R+I) de la UOC contribueix a solucionar els reptes a què s'enfronten les societats globals del segle XXI mitjançant l'estudi de la interacció de la tecnologia i les ciències humanes i socials, amb un focus específic en la societat xarxa, l'aprenentatge en línia i la salut digital.

Els més de 500 investigadors i investigadores i més de 50 grups de recerca s'articulen entorn dels set estudis de la UOC, un programa de recerca en aprenentatge en línia (e-learning research) i dos centres de recerca: l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3) i l'eHealth Center (eHC).

A més, la Universitat impulsa la innovació en l'aprenentatge digital mitjançant l'eLearning Innovation Center (eLinC), i la transferència de coneixement i l'emprenedoria de la comunitat UOC amb la plataforma Hubbik.

Els objectius de l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides i el coneixement obert són eixos estratègics de la docència, la recerca i la innovació de la UOC. Més informació: research.uoc.edu.

Experts UOC

Veure més sobre Recerca