5/10/23 · Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació

Periodisme reflexiu i abandonar conductes masclistes de les redaccions periodístiques, algunes de les conclusions de la VII Jornada de Periodisme Mòbil

Es va fer l'entrega dels IV Premis Internacionals MoJo Innova, enguany a tres noves categories, nacional, internacional i premi del públic

Junquera, Torrente i Aranda van animar a les jugadores de la selecció espanyola a atendre els mitjans i explicar-ho tot

La VII Jornada de Periodisme Mòbil MoJo Innova UOC-EFE, organitzada per l'Agència EFE i la Universitat Oberta de Catalunya, va començar amb la taula rodona sobre les cinc dècades d'Informe semanal, espai informatiu referent de Televisió Espanyola que es va començar a emetre el 1973. La taula tenia com a convidats el seu director actual, José Carlos Gallardo, i la periodista Rosa Maria Calaf, que van explicar l'evolució d'aquest espai, la capacitat de mostrar temes que en aquell moment estaven vetats i que van comportar que l'espai fos una revolució pel seu caràcter innovador i trencador, i la capacitat d'adaptar-se als canvis tecnològics. "El secret és que es cuida molt. No obstant això, és un programa que ha viscut etapes 'de dificultat', cosa que ha fet que els consells d'informatiu protestessin", va afirmar Rosa Maria Calaf, periodista i reportera d'Informe semanal.

Calaf va advocar pel periodisme "reflexiu" enfront de la televisió de consum, en què "la novetat és el més important i només interessa el moment de l'impacte". Gallardo, en canvi, va apostar per la doble verificació, per contribuir a la informació veraç davant els ritmes del periodisme d'avui dia.

L’evolució del periodisme esportiu

En la taula rodona "Campiones del món i Kings/Queens League, una nova etapa per al periodisme esportiu?" hi van participar Irene Junquera (ElDesmarque), Natalia Torrente (Relevo) i Nacho Aranda, que van abordar la nova etapa que viu el periodisme esportiu després dels fets ocorreguts entorn de la selecció femenina de futbol. La taula també es va centrar en el fenomen de la Kings League i la Queens League i en el futur d'aquesta nova competició de futbol 7 —fundada per l'exfutbolista Gerard Piqué i en què també participa l'streamer Ibai Llanos—, que té dotze equips presidits per un exfutbolista o un influencer esportiu. Aranda, que col·labora amb l'equip d'Iker Casillas, considera que l'èxit d'aquest fenomen es basa en el fet que "atreu un target de població que no mira futbol per la televisió, però que està disposat a consumir continguts que tinguin a veure amb aquest esport". A més, el periodista va advertir que el prestigi d'aquesta competició es podria disparar encara més a partir del 2024, any en què es llançarà a Mèxic.

Junquera, que també forma part de l'equip de Casillas, desconeix fins a on pot arribar el joc si es té en compte que les normes canvien cada setmana. Amb tot, està convençuda que, si d'aquí a uns anys no va bé, "s'inventaran una altra cosa".

Sobre els últims esdeveniments de la selecció amb la Federació Espanyola de Futbol, les periodistes esportives Irene Junquera i Natalia Torrente van animar les jugadores de la selecció espanyola de futbol a atendre els mitjans de comunicació per oferir els seus missatges, a "explicar-ho tot" a fi que la societat les pugui escoltar i empatitzar encara més amb elles. El periodista Nacho Aranda també va aprofundir en la necessitat que s'assessorin per gestionar bé la comunicació, a fi "que no es resti força als seus missatges".

No obstant això, Junquera va destacar la pressió a què estan sotmeses en aquests moments, ja que "no saben com es tractarà el seu missatge i estan enmig d'un procés judicial, desafiant la Federació". Tots els integrants de la taula rodona van insistir en el fet que els periodistes havien de desaprendre les conductes "masclistes" que "presidien en la majoria de redaccions d'esports durant els anys vuitanta", en paraules d'Aranda. En cas contrari, "tenim un problema, tant els homes com les dones", va afegir Torrente.

Entrega de premis

Durant l'última part de la jornada, es va fer el lliurament dels IV Premis Internacionals MoJo Innova. Enguany, el premi a l'excel·lència periodística va recaure en Carlos del Amor. En la categoria nacional, es va guardonar el periodista Javier Galán, d'El País, per "¿Cómo se controla un incendio?". En l'apartat internacional, es va premiar María José Aguilar, d'El Comercio de l'Equador, per la seva entrevista en exclusiva a una exguerrillera de les FARC, titulada "¿Y después de la guerra qué?". El premi del públic, seleccionat a través de la votació dels assistents a la jornada, el va guanyar Sergio Pascual, per "La huella del Prestige", publicat a La Marea.