29/9/23 · Institucional

Tres projectes de la UOC han estat seleccionats per la Generalitat per rebre fons europeus Next Generation

Amb les subvencions europees, la Universitat impulsarà la millora de les competències digitals dels docents a Catalunya desplegant un programa de formació en línia, desenvolupant un projecte d'innovació digital amb realitat virtual i transformant i digitalitzant els centres educatius
el departament d'educació impulsa aquests fons de la ue per potenciar la digitalització en l'educació.

El Departament d'Educació impulsa aquests fons de la UE per potenciar la digitalització en l'educació. (Foto: stem.T4L / Unsplash

Projectes de formació per garantir l'adquisició de competències digitals dels docents no universitaris, projectes d'innovació digital per crear aprenentatge immersiu amb realitat virtual i un projecte de comunicació i difusió per donar a conèixer el procés de transformació i digitalització dels centres educatius són les iniciatives de la UOC guanyadores dels fons europeus Next Generation que concedeix el Departament d'Educació. La subvenció de la Unió Europea (UE) per tirar endavant aquests projectes de la UOC és de 670.500 euros en total.

Impulsar les competències digitals docents

Aquest és el projecte que ha rebut més subvenció pública: 389.500 euros. Amb aquesta iniciativa la UOC posarà en marxa formació per garantir l'adquisició de competències digitals dels docents no universitaris de centres públics i de centres privats sostinguts amb fons públics de Catalunya.

La Universitat farà els següents cursos en línia:

• Curs d'aprofundiment nivell B1 - Adoptem la competència digital docent integrant els ODS - 60 h
  • Curs d'aprofundiment nivell B2 - Adaptem la competència digital docent integrant els ODS - 70 h
  • Curs d'especialització nivell C1 - Competència digital docent transformant les institucions educatives - 375 h

Amb la formació 100 % subvencionada que els oferirà la UOC, "els docents podran adoptar en les seves pràctiques a l'aula nous recursos digitals que els poden ajudar a potenciar una metodologia més activa amb l'alumnat, ja sigui en l'àmbit digital com en l'àmbit inclusiu o d'equitat", expliquen les professores dels Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació Teresa Romeu i Montse Guitert, expertes en educació i TIC i competència digital i impulsores d'aquests cursos. Així mateix, consideren que aquesta formació en línia "enfortirà la qualitat de l'ensenyament a Catalunya i contribuirà a l'empoderament digital de l'alumnat, cosa que fomentarà una visió crítica i cívica en una societat canviant".

A més dels Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació, també fa possible aquest projecte UOC Corporate, l'àrea de la Universitat que dissenya, construeix i dinamitza experiències d'aprenentatge transformadores per a empreses i institucions. Per a Xavier Oliva, project manager de UOC Corporate, aquesta iniciativa vol empoderar el cos docent, que "té un paper fonamental en la formació de la propera generació de ciutadans digitals".

Llançadora d'innovació digital amb realitat virtual

Un altre dels projectes subvencionats, concretament amb 179.000 euros de fons europeus, porta per títol "Realitat virtual per a la generació de situacions d'aprenentatge immersives en art i creativitat".

És una iniciativa d'innovació digital per acompanyar els centres educatius i el professorat en el disseny, el desenvolupament i l'avaluació de projectes immersius intedisciplinaris. "A partir de la realitat virtual i de la col·laboració en xarxa, el projecte vol contribuir al desenvolupament d'una mirada crítica sobre l'espai construït, sensible amb les necessitats de les persones i compromès amb les aspiracions col·lectives de sostenibilitat i equitat", explica Teresa Romeu, professora dels Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació.

Per a Romeu, aquest projecte "impulsa la col·laboració entre centres educatius, institucions culturals, desenvolupadors de tecnologia immersiva i la recerca, a través del grup de recerca consolidat de la UOC Edul@b, per tal d'aproximar el coneixement més enllà de l'escola duent a terme recerca aplicada en l'àmbit educatiu".

Montse Guitert afegeix: "La innovació d'aquest projecte rau en familiaritzar-se amb noves tendències tecnològiques per part de professorat i alumnat, que s'evidenciaran en els prototips dels projectes immersius i que quedaran en els centres i serviran de motor per a futurs desenvolupaments."

Transformació i digitalització dels centres educatius

El tercer projecte de la Universitat, subvencionat amb 102.000 euros, es diu "La Gira per a la transformació digital de centres". Es tracta d'un projecte de comunicació i difusió per donar a conèixer el procés de transformació i digitalització dels centres educatius, i impulsar processos de creació de recursos i materials innovadors en l'àmbit digital.

La UOC realitzarà jornades a diferents localitats de Catalunya i crearà un repositori per donar a conèixer exemples d'integració de les tecnologies a l'ensenyament a través de casos concrets.

La persona responsable és la Marta López, professora dels Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació, que explica els objectius d'aquesta iniciativa: en primer lloc, crear punts de trobada presencials arreu del territori per fer intercanvi, reflexió i reconeixement de pràctiques de transformació educativa; en segon lloc, crear una xarxa oberta d'intercanvi de pràctiques digitals entre docents, a través de les xarxes socials i d'un repositori virtual, i, en tercer lloc, oferir i consolidar una jornada de referència que abasti tot el territori català.

Els projectes de la UOC estan finançats a través de la convocatòria Impuls Digital MRR, del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya, i amb els fons europeus Next Generation EU.

Veure més sobre Institucional