3/8/23 · Economia

Aquestes són les raons de l'èxit de les mentories empresarials amb persones jubilades

Pimes i start-ups que s'han unit a aquesta experiència han incrementat de mitjana un 22 % la facturació
Experiència d'èxit empresarial: Mentories amb jubilats augmenten un 22% la facturació de pimes  (Foto: Adobe Stock)

Experiència d'èxit empresarial: Mentories amb jubilats augmenten un 22% la facturació de pimes (Foto: Adobe Stock)

Els programes de mentoria, en què una persona amb més experiència i coneixements orienta i guia una altra per millorar-ne la carrera professional, són una realitat que ja ha arribat a moltes empreses a Espanya i al 100 % de les empreses Fortune 50. Així ho afirma l’informe Impacte de la mentoria el 2022: visualització de la llista Fortune 500 dels EUA, elaborat per MentorcliQ, que també indica que, si parlem de les 500 empreses més grans, el percentatge d'elles que disposen de mentories és del 84 %.

Una de les modalitats d'aquests programes és la que es duu a terme entre persones professionals sènior jubilades i joves empresàries, i les xifres diuen que són un èxit: mentories entre personal directiu sènior i persones jubilades i emprenedores, com les que ha posat en marxa de manera gratuïta Barcelona Activa, han incrementat de mitjana un 22 % la facturació de pimes i empreses emergents. Les persones expertes afirmen que no és una sorpresa. Segons Manel Fernández Jaria, professor col·laborador dels Estudis d'Economia i Empresa de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), l'èxit és degut "als beneficis únics que poden aportar aquestes persones amb àmplia experiència laboral".

En la seva opinió, aquestes persones mentores poden presentar perspectives valuoses i oferir consells pràctics basats en la seva experiència prèvia precisament per haver-ne acumulat una gran quantitat al llarg de la seva carrera professional i haver-se enfrontat a diversos desafiaments. A més, com que solen tenir més temps disponible, poden oferir un enfocament de mentoria més personalitzat. "Poden invertir més temps i energia a guiar les persones empresàries i emprenedores, proporcionant-los retroalimentació constructiva, ajudant-les a desenvolupar habilitats específiques i donant-los suport emocional en el camí", afirma.

Una altra de les claus del bon funcionament d'aquests programes és que tant les històries d'èxit com els errors o fracassos professionals comesos per les persones mentores poden ajudar d'altres. Les primeres, perquè suposen un potencial de motivació per ajudar altres persones treballadores a aconseguir les seves metes i perseguir els seus objectius professionals. I respecte als segons, perquè "són una font molt important de coneixement que es pot oferir a les noves persones del món empresarial a l'hora de prendre decisions", assenyala Manel Fernández Jaria.

Presa de decisions, gestió i competències socials

Les àrees en què les persones professionals jubilades poden aportar amb la seva experiència van des de l'orientació empresarial general fins al desenvolupament d'habilitats específiques necessàries en cada sector. Tanmateix, segons el professor col·laborador de la UOC, la seva experiència pot ser especialment valuosa en allò relacionat amb la presa de decisions, la gestió d'equips, l'estratègia que cal dur a terme i les competències socials.

"Les persones professionals jubilades sènior solen haver ocupat càrrecs directius en les seves carreres i tenen habilitats sòlides i consolidades quan es tracta de valorar les alternatives sobre la base de la seva experiència, gestionar equips o definir la visió estratègica d'una organització", indica. Fins i tot poden aportar una visió general interessant a l'hora de definir el propòsit i els valors reals de la companyia, a més de poder proporcionar informació rellevant per a la persona emprenedora en coneixements especialitzats sobre la indústria i les possibles competidores.

Una altra font d'ajuda a partir de la seva experiència és el desenvolupament d'habilitats concretes necessàries per al dia a dia del negoci. Com explica Manel Fernández Jaria, les persones emprenedores sovint han d'abordar múltiples aspectes del seu negoci i els poden faltar habilitats específiques i necessàries, mentre que les persones professionals jubilades sènior poden cobrir aquestes carències oferint capacitació i desenvolupament d'habilitats en àrees com el màrqueting, les finances, els recursos humans o la tecnologia, entre d'altres.

Però, a més, són especialment importants per ensenyar les anomenades competències socials, "perquè les persones professionals jubilades acumulen experiències contrastades sobre les relacions socials en el treball", afirma el professor col·laborador de la UOC. Entre elles, la comunicació efectiva (com expressar-se clarament, escoltar activament i comunicar-se de manera efectiva amb diferents parts interessades, inclosos el personal, la clientela i persones sòcies comercials); la resolució de problemes, a través de l'anàlisi de situacions; la gestió del temps i la priorització, planificant tasques i administrant eficientment el temps per aconseguir objectius; el treball en equip, o l'adaptabilitat.

"El final d'una carrera professional et deslliga emocionalment de moltes situacions professionals i t'ofereix perspectiva, la qual cosa sens dubte permet a aquestes persones professionals tenir una visió crítica molt més realista que quan es trobaven dins el 'remolí' del dia a dia", afirma Fernández Jaria, que considera que l'ensenyament i l'aprenentatge que es pot donar entre persones professionals jubilades i joves emprenedores proporciona molts beneficis.

També és l'opinió del 87 % de participants en l'estudi El talent sènior a Espanya, de l'Institut Santa Lucía, que creuen que és completament necessari combinar de manera correcta talent jove i talent sènior.

Experts UOC

Veure més sobre Economia