31/7/23 · Recerca

La teleassistència del futur en un país cada vegada més envellit

La teleassistència és cada vegada més necessària perquè la gent gran pugui viure independent a casa seva el màxim temps possible
Els grans costos en recursos humans i econòmics de la teleassistència forcen els ajuntaments a pensar noves fórmules que permetin maximitzar els seus recursos
Una start-up impulsada amb la UOC, que fa servir tecnologia per connectar gent gran amb els seus familiars 24 hores i alertar-los en cas d'emergència, reconeguda com a iniciativa sociosanitària més innovadora
A Espanya una de cada tres persones de més de 65 anys pateix, com a mínim, una caiguda l'any

L'ajuda que pot oferir la família per mantenir la independència de la gent gran és essencial per poder assumir els costos econòmics i de recursos humans en un país cada vegada més envellit. En aquest moment Espanya té un percentatge de població de més de 65 anys del 21 % i, segons les estimacions de l'INE, arribarà al 30 % l'any 2030. D'altra banda, les persones de més de 80 anys s'han duplicat en els últims deu anys.

Segons l'Organització Mundial de la Salut, la majoria de les persones prefereixen envellir a casa seva, envoltades de les seves pertinences i éssers estimats, una opció que afavoreix la seva salut, ja que quedar-se a la comunitat facilita les xarxes socials i mantenir els vincles. Malgrat tot, la gent gran s'enfronta a reptes per a la vida independent.

Les dades d'un estudi científic publicat a la revista verificada per experts Revista Española de Geriatría y Gerontología mostren que a Espanya una de cada tres persones de més de 65 anys pateix, com a mínim, una caiguda l'any, i aquesta xifra pot arribar al 50 % en el cas dels de més de 80 anys. Capacitar la gent gran amb sistemes d'alerta i detecció de caigudes és, per tant, essencial per generar confiança en les persones que vulguin viure soles.

En aquest context, un rellotge intel·ligent que permet a les persones grans viure de manera independent a casa seva, impulsat per un alumni de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), s'ha considerat la iniciativa digital més innovadora en l'àmbit sociosanitari segons l'Observatori dels DigiCanvis de l'Administració Oberta de Catalunya. Aquest observatori, que té com a finalitat que les administracions locals puguin compartir entre si els projectes de transformació digital que han tingut més èxit a les seves localitats, destaca que aquest rellotge ofereix un nou model de teleassistència que facilita l'autonomia de la gent gran i maximitza els recursos dels ajuntaments.

Al contrari del tradicional penjoll amb el botó vermell, que comunicava amb assistència social quan l'usuari el premia, el rellotge SeniorDomo "fa servir l'última tecnologia per detectar possibles problemes i permetre el contacte permanent amb la família. Així doncs, quan hi ha una situació d'emergència la persona pot alertar un fill o algun parent i parlar per un sistema de mans lliures. Aquest avís el farà el rellotge de manera automàtica en cas que hagi detectat una situació de risc", apunta un dels seus creadors, Ángel Puertas, màster d'Executive MBA en Entrepreneurship i Innovació per la UOC i un dels guanyadors amb aquest projecte d'una de les edicions del programa d'emprenedoria SpinUOC.

L'èxit de SeniorDomo

SeniorDomo monitora el moviment físic, els signes vitals i la ubicació de l'usuari, i detecta anomalies com ara canvis en el pols, pèrdua, desorientació i moviments bruscos per caigudes o desmais. A més, permet fer trucades en menys de 24 segons perquè la persona pugui rebre ajuda o atenció al més aviat possible per part de la família.

El rellotge de teleassistència, que té una aparença atractiva, similar a una polsera d'activitat, s'està adoptant cada vegada en més ajuntaments i empreses del sector. A Espanya ja funciona en 4.000 llars i, des de finals del 2021, ha multiplicat més de set vegades el volum de famílies ateses.

A més, s'ha exportat a Itàlia, la regió de la Unió Europea amb un percentatge més elevat de població de més de 65 anys. En aquest país ja són 200 les famílies que gaudeixen dels seus serveis, i s'espera que creixi en els pròxims anys.

SeniorDomo compta amb el suport de la UOC, a través de Hubbik, la seva plataforma d'impuls a l'emprenedoria, a més de tenir el finançament d'Invergy, i de Barcelona Activa, on té la seva seu actualment a Barcelona amb un equip de més de vint persones.

Aquesta recerca de la UOC afavoreix l'objectiu de desenvolupament sostenible (ODS) 3 (salut i benestar).

Contacte per a premsa

Rubén Permuy
rpermuy@uoc.edu

UOC R&I

La recerca i innovació (R+I) de la UOC contribueix a solucionar els reptes a què s'enfronten les societats globals del segle XXI mitjançant l'estudi de la interacció de la tecnologia i les ciències humanes i socials, amb un focus específic en la societat xarxa, l'aprenentatge en línia i la salut digital.

Els més de 500 investigadors i investigadores i més de 50 grups de recerca s'articulen entorn dels set estudis de la UOC, un programa de recerca en aprenentatge en línia (e-learning research) i dos centres de recerca: l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3) i l'eHealth Center (eHC).

A més, la Universitat impulsa la innovació en l'aprenentatge digital mitjançant l'eLearning Innovation Center (eLinC), i la transferència de coneixement i l'emprenedoria de la comunitat UOC amb la plataforma Hubbik.

Els objectius de l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides i el coneixement obert són eixos estratègics de la docència, la recerca i la innovació de la UOC. Més informació: research.uoc.edu.

Experts UOC

Veure més sobre Recerca